FAQ

Nedenfor kan du få svar på ofte stillede spørgsmål

GenereltIndflytningFraflytning

Generelt

Du har som lejer pligt til at sørge for, at afløbet er renset og rent ud til faldstammen. Derfor skal du, hvis dit afløb er stoppet, tjekke om afløbet er renset for hår, sæbe- og madrester. Hjælper det ikke, skal du forsøge med kogende vand og afløbsrens. Vær opmærksom på, at afløbsrens har en virkningstid på ca. 12 timer, før det har en effekt.

Følg evt. links herunder

Håndvask: Se video vejledning her

Gulvafløb: Se video vejledning her

 

Virker ingen af disse tiltag, skal du kontakte os, ved at oprette en opgave i vicevært formularen.

Det er som hovedreglen ikke tilladt at have husdyr i vores ejendomme. I visse tilfælde kan der gøres undtagelser.

Lejer skal sørge for at lufte ud minimum 2-3 gange dagligt á 5-10 minutters varighed. Ligesom lejer skal sørge for opvarmning af alle lejlighedens rum året rundt (også når man rejser på ferie). Temperatur bør ikke være under 22°C.

Indvendig dug på vinduerne er et typisk tegn på utilstrækkelig udluftning. Der bør ikke placeres større møbler op af ydervægge, idet der skal være en afstand på minimum 5 – 10 cm til ydervægge for at luftcirkulationen bag møbler og indbo er mulig.

Du må ikke tørre tøj i lejligheden. Afhængigt af dit lejemål vil du have adgang til enten vaskekælder eller vaskerum.

Indflytning

Når kontrakten er underskrevet har du 3 dage til at indbetale depositum og første måneds leje til vores konto. Alle informationer finder du i lejekontrakten.

Ved kontrakt oprettelse forsøger vi at oprette PBS aftale, så huslejen betales automatisk. Såfremt denne mislykkes vil du ca. d. 20 modtage faktura med kommende husleje på mail, som du kan tilmelde PBS.

Når du har modtaget nøgler til lejligheden, har du 14 dage til at lave en fejl og mangelliste og sende den på mail til: lejer@d16.dk . Alle fejl og mangler vil blive noteret og er der behov for at udbedre nogle af dem vil det ske hurtigst muligt.

Du modtager en engangsfuldmagt til el sammen med lejekontrakten. Den sender vi ind til det energiselskab, som din lejlighed er tilknyttet. Vi tilmelder også vand og varme. Du skal derfor ikke foretage dig noget i forhold til forbrug.

I alle vores lejligheder er der indlagt fiber. Du kan kontakte Norlys eller yousee.

Du kan naturligvis også frit vælge trådløst internet fx 5G.

Internet skal du selv tilmelde

Fraflytning

Ønsker du at opsige din lejlighed, skal du være opmærksom på, at du har løbende måned + 3 måneders opsigelse på lejemålet jf. lejekontrakten §2 stk. 2. og skal derfor betale husleje og aconto i den periode.

Lejligheden skal være fraflyttet og afleveret til udlejer 14 dage før lejemålets ophør. Der betales leje mv. i hele opsigelsesperioden. Elektricitet skal altså ikke afmeldes ved fraflytningssynet, men først ved sidste ophørsdato - vi sørger for afmelding af el.

Eksempel: Du opsiger 18 januar, dermed kan vi genudleje til 1. maj og du skal aflevere lejligheden til os d. 17. april. Du skal først afmelde el 1. maj.

Opsigelse formular

Ja, opsigelsesperioden kan forkortes, hvis lejligheden efter dit ønske kan genudlejes før tid, og der findes en ny lejer.

Du sørger for at lejligheden er tømt for indbo og rengjort. Se evt. tjekliste her: Tjekliste

Maling og eventuelt anden istandsættelse foretages ved udlejerens foranstaltning, d.v.s. ved hjælp af de af udlejer anviste håndværkere. Du skal derfor ikke selv udfylde huller efter ophæng eller male; dette sørger vores håndværkere for.

I din lejekontrakts bilag: "Særlige vilkår" kan du læse, hvordan lejemålet forventes afleveret. Som udgangspunkt skal boligen overdrages til kommende lejer i samme stand, som da du overtog det.

Når du fraflytter vores lejemål, melder vi flytning på vand, varme og el.

 

Dette sørger du som lejer selv for at afmelde.